De APK-keuring van de groene nachtegaal

                          DE APK-KEURING VAN DE GROENE NACHTEGAAL

Sinds 1990 rijden we in een metallic groene Volkswagen Golf 1 Diesel, bouwjaar 1982, bij intimi ook wel bekend als de groene nachtegaal en the Batcar. 1982, een tijd waarin van sjoemelsoftware geen sprake kon zijn, eenvoudigweg omdat er geen software zit in een Volkswagen uit 1982. Het enige wat er onder haar motorkap zit, is een motorblok en een motortje voor de ruitenwissers (twee snelheden, aantal intervalstanden: nul). Oh, ik vergeet nog wat. Wat je ook onder haar motorkap vindt is ruimte; zeeën van ruimte! Ruimte voor allerlei nutteloze extra’s die kapot kunnen gaan en afleiden van waar het allemaal om gaat: van A naar B rijden. Kortom een eerlijke, heerlijke diesel.

Jaarlijks ritueel was altijd de apk-keuring. Sinds een paar jaar is de apk-keuring om het jaar. Dat heeft te maken met haar ouderdom. Ze denken in Den Haag dat er dan wel minder mee gereden zal worden…

2016-apk
In gesprek met een fan op de boot naar Zweden in 2016.

Ik laat haar altijd rond de kerst keuren. Dat heeft wel wat. Een onderdeel van de apk-keuring is de roetmeting. Dan sluiten ze een apparaat op haar aan en trappen vervolgens het gaspedaal drie keer helemaal in! Horen en zien vergaat je! Vervolgens rolt er een bonnetje uit het apparaat, worden er felicitaties uitgedeeld en dat was het dan weer. De groene nachtegaal blijft altijd ruim binnen de voor haar geldende normen. Maar ik help haar vooraf wel een beetje… en dat gaat als volgt.

De garage waar ze gekeurd wordt ligt buiten Zwolle. Ik rij naar Heino en ga rechtsaf Heino in. Vervolgens verlaat ik Heino weer en kom op een regionale 80 km-weg terecht. Langs de weg staan huizen en boerderijen. De groene nachtegaal is inmiddels lekker warm gedraaid. Om nu te voorkomen dat ze bij de roetmeting al te veel narigheid gaat uithoesten, rij ik 80 km per uur in de derde versnelling. Ik kan je verklappen, dan joelt ze lekker, maar met een fatsoenlijk stukje garagerock op de voorgrond is dat goed te harden. De plaatselijke roetuitstoot neemt daardoor een ietwat toe, en in de garage af…

Aangezien ik al die jaren altijd op hetzelfde tijdstip de afspraak heb bij de garage stel ik me zo voor dat er rond dat tijdstip ook iemand langs die regionale weg loopt en zijn hond uitlaat. Die man komt dan scheldend thuis, waarop zijn vrouw zegt: “Wat is er gebeurd?” Waarop hij schreeuwt: “Nou , die !*@#%*!%*#@! kwam weer langs scheuren in zijn groene Golf. Hij heeft nog steeds zijn vierde versnelling kapot! Niet te geloven dat je zo wilt autorijden! En dat doet-ie al jarenlang hè!”

Dit bericht is geplaatst in Varia (4). Bookmark de permalink.